Αθήνα, 21 Σεπτεμβρίου 2010
ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΑΜΟΥ
ΠΥΘΑΓΟΡΑ Χ. ΒΑΡΔΙΚΟΥ
ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
KATA ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΟΥ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ:
«Οδικές εμπορευματικές
μεταφορές»
Κράτησε σαράντα χρόνια το υφιστάμενο σύστημα στις
εμπορευματικές οδικές μεταφορές. Είναι καιρός το επάγγελμα να εξορθολογιστεί,
να εκσυγχρονιστεί, να αναπτυχθεί. Να διασφαλιστεί σ’ αυτό η ελεύθερη πρόσβαση,
να λειτουργεί με απελευθερωμένο κόμιστρο, να ενταχθεί μετά από τριάντα χρόνια
και αυτό στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και βέβαια να δει να αντισταθμίζονται οι όποιες
αρνητικές επιπτώσεις στους ανθρώπους του.
Αργήσαμε. Χρόνια το συζητάμε και έπρεπε και αυτό να το αντιμετωπίσει και
να το επιλύσει η σημερινή Κυβέρνηση. Σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και όχι μόνο,
το επάγγελμα, εδώ και δεκαετίες, είναι απελευθερωμένο. Και στην Τουρκία δίπλα
μας έχει ανοίξει και είναι σαφώς πιο ανταγωνιστική.
Και με την ευκαιρία τους κάνουμε και εμείς ακόμα πιο ανταγωνιστικούς με
το να διακινούν τα περισσότερα μέσα από την Εγνατία χωρίς να υπάρχει ούτε ένας
σταθμός διοδίων για να τους σταματήσει για κάποια δευτερόλεπτα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ: Υπάρχει τώρα.
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ΒΑΡΔΙΚΟΣ: Χαίρομαι.
Δεν το ήξερα.
Χρόνια συζητιέται η απελευθέρωση. Όσοι βέβαια πίστευαν ότι αυτά στην
Ελλάδα δεν γίνονται και είναι δυστυχώς πολλοί, διαψεύστηκαν, αιφνιδιάστηκαν και
αυτό κάνει ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα. Κανείς όμως δεν πρόκειται να
καταστραφεί, να φύγει από τη χώρα και τα παιδιά του να γίνουν σκλάβοι ή
μετανάστες, όπως αναφέρουν σε κάποια Δελτία Τύπου, παρασυρόμενοι από την
αγανάκτηση και την υπερβολή.
Οι σημερινοί μεγάλοι, με είκοσι
και περισσότερες άδειες, να μην ανησυχούν. Έχουν τους μηχανισμούς να
προσαρμοστούν. Το ίδιο συμβαίνει και με τους σημερινούς μεσαίους. Όσο για τους
μικρούς, και αυτοί θα επιβιώσουν. Σε καμιά άλλη χώρα δεν ενισχύθηκαν τόσο οι
επαγγελματίες της προηγούμενης κατάστασης για να περάσουν μαζί με τους νέους
στην επόμενη. Είναι ισχυρά βέλη στη φαρέτρα τους η τριετής μεταβατική περίοδος,
οι φοροαπαλλαγές και τα αναπτυξιακά κίνητρα. Ενισχύονται όλοι οι σημερινοί
επαγγελματίες και παράλληλα «δυσκολεύονται» όσοι μέσα στην τριετή μεταβατική
περίοδο θα θελήσουν να εισέλθουν στο επάγγελμα, γιατί πέρα από το ότι θα πρέπει
να πληρούν τις προϋποθέσεις του ευρωπαϊκού κανονισμού –επάρκεια, οικονομική
επιφάνεια, σταθερό τόπο εγκατάστασης- θα πρέπει να καταβάλλουν και ένα επιπλέον
ποσό που το 2010 θα ανέρθει στο 100% μιας άδειας, το 2011 στο 70% και το 2012
στο 35%. Εδώ να πω πως αυτό το 35% θέλουν οι σημερινοί επαγγελματίες να
διατηρηθεί. Κάτι τέτοιο όμως δεν γίνεται και σωστά δεν γίνεται.
Σημαντική είναι και η φορολογική ενίσχυση. Καθόλου ευκαταφρόνητο το ποσό
που για επτά χρόνια θα προσμετράται στα έξοδά τους και έτσι θα πληρώνουν
λιγότερους ή δεν θα πληρώνουν καθόλου φόρους. Εκτός αν έτσι και αλλιώς δεν
πλήρωναν, οπότε δεν θα επωφεληθούν.
Έτσι, πραγματοποιείται σε μεγάλο βαθμό η απόσβεση της αξίας της άδειας.
Ακόμα και αυτοί που πήραν τις άδειες με δάνεια ή συμβάσεις λίζινγκ μπορούν να
δημιουργήσουν εταιρείες, να ενταχθούν στα αναπτυξιακά κίνητρα και με τις
φορολογικές απαλλαγές να ξεπεράσουν τις όποιες δυσκολίες και να περάσουν
επιχειρηματικά και οικονομικά σε ένα ανώτερο επίπεδο.
Να δεχθώ ότι δικαιολογημένα όλα αυτά τους φοβίζουν. Σε μεγάλη ηλικία οι
περισσότεροι, μαθημένοι αλλιώς, διστάζουν, ανησυχούν, αντιδρούν και καμιά φορά
υπερβάλλουν. Σε δελτίο τύπου αποκαλούν την Ελληνική Κυβέρνηση «κατοχική».
Κάνουν αναφορά σε «σχέδιο που προωθούν περίεργοι κύκλοι που έχουν καταλάβει τη
χώρα μας» και άλλα πολλά. Έχει χαθεί το μέτρο. Οφείλουμε να το επαναφέρουμε.
Κακώς, κύριε Υπουργέ, δεχθήκατε το αίτημα του Συνδικάτου των Μεταφορέων
να μην τους ξεχωρίσουμε, γιατί θα τους διασπούσαμε και να μην υιοθετήσουμε ένα
ευνοϊκότερο καθεστώς γι’ αυτούς που αγόρασαν τις άδειες τα τελευταία χρόνια και
γι’ αυτούς που τους αποκαλούμε μικρούς. Κακώς, θα έπρεπε να τους διαχωρίσουμε.
Σημαντική η Διεύθυνση Εμπορευματικών Μεταφορών που θα διασφαλίζει την
αμερόληπτη χορήγηση αδειών, η Εκτιμητική Επιτροπή που θα αποτιμά το εισφερόμενο
κεφάλαιο στις εταιρείες και το Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Εταιρειών. Τίποτα δεν
άκουσα για όλα αυτά. Σημαντικότατη η δυνατότητα για εμάς με Κοινή Υπουργική
Απόφαση, να καθορίζεται κόμιστρο για τη μεταφορά καυσίμων σε ορεινές
μειονεκτικές και νησιωτικές περιοχές.
Σωστά δεν διατηρείτε σε μόνιμη βάση το 35% του αρχικού ύψους της εισφοράς
για να μπει κάποιος νέος στο χώρο. Αυτό ζητούν τα Κόμματα της Αντιπολίτευσης να
παραμείνει; Μα, πρώτα αυτά, αν διατηρηθεί, θα ζητούν αργότερα να καταργηθεί ως
φορομπηχτικό. Έχω την αίσθηση ότι κάποιοι, ενώ είναι χαράτσι, το θεωρούν
ενίσχυση.
Και σωστά δεν δέχεστε τα πέντε χρόνια σαν μεταβατική περίοδο. Είμαι
σίγουρος ότι και πριν τα τρία χρόνια, θα έχουν όλοι προσαρμοστεί. Ο Έλληνας και
ικανός είναι και μαθημένος στα δύσκολα. Γιατί κάποιοι τον ταυτίζουν μόνο με τη
μιζέρια, τη φτώχεια και την καταστροφή;
Το νομοσχέδιο που θα ψηφίσουμε, θα του ξυπνήσει την ευρηματικότητά του,
την καπατσοσύνη του, τον πολυμήχανο Οδυσσέα που πάντα βγάζει όταν προκληθεί. Η
δημιουργικότητα είναι ταυτισμένη με τον Έλληνα. Μην τον υποτιμάμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου