Ετικέτες

Ικαρία (240) Ελλάδα (136) Εκλογές 2010 (114) Περιφέρεια Β.Αιγαίου (107) Περιβάλλον (96) Ακτοπλοϊκό (71) Πολιτική (60) Πολιτισμός (55) Τ.Αυτοδιοίκηση (54) Κινητοποίηση (53) Σάμος (50) Ικαριώτες (42) Πλημμύρα 2010 (42) Υγεία (41) Βαρδίκος (37) Ικαριακή Ραδιοφωνία (36) Αρχιπέλαγος (34) Θέσεις (33) Αθλητισμός (31) Καιρός (28) Εκδηλώσεις (26) Σύλλογοι (26) Φύση (23) Κόσμος (22) Δήμος Ικαρίας (21) Ενέργεια (20) Μαγειρική (20) Νομαρχία (17) Διαχείρηση Απορριμάτων (16) Εκπαίδευση (16) Μπάσκετ (15) Φούρνοι Κορσεών (14) Βόρειο Αιγαίο (13) Ιστορικά (12) Οικονομία (12) Αερομεταφορές (11) Δήμος Αγίου Κηρύκου (11) kavopapas.gr (10) Natura 2000 (9) Τουρισμός (8) Europedirect (7) Δήμος Ραχών (7) Ποδόσφαιρο (7) Φεστιβάλ Ικαρίας (7) Οδικό δύκτιο (6) Εξωτερική Πολιτική (4) Εταιρεία Ικαριακών Μελετών (4) Νησιά (4) Συγκοινωνίες (4) Χοροταξικό (4) Άρτεμις Ταυροπόλος (3) Έπαρχος Ικαρίας (3) Βαρελόσκυλα (3) Ομογένεια (3) ikariamag.gr (2) Άγιος Κήρυκος (2) Ελεύθερη κατασκήνωση (2) Εξπρές Σαμίνα (2) Επαρχείο Ικαρίας (2) ΠΑΜΕ (2) Σκάκι (2) ikarianet.gr (1) Εθελοντισμός (1) Μουσική (1) Σύλλογος Ικαρίων Επιστημονων (1)

4 Νοε 2010

Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου: Μακριά από το κέντρο της προσοχής

Επιμέλεια - συνεντεύξεις: Κώστας Παπαγιάννης
Τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου μπορεί να διαφέρουν σε μορφολογία από αυτά των Κυκλάδων ή των Δωδεκανήσων, αλλά αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα. Οι αραιές ακτοπλοϊκές κι αεροπορικές συνδέσεις, οι ελλείψεις σε υποδομές, η πρόκληση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι μερικά από αυτά.
Παράλληλα, τα νησιά του Βορείου Αιγαίου έχουν μείνει πίσω στην τουριστική ανάπτυξη. Χωρίς τις κατάλληλες υποδομές και με την αεροπορική σύνδεση να παίζει καίριο ρόλο λόγω των μεγάλων αποστάσεων από το κέντρο, το Βόρειο Αιγαίο απολαμβάνει μικρό κομμάτι από την τουριστική πίτα παρά το μέγεθος των νησιών του. Η μεγάλη διάρκεια του ταξιδιού με το πλοίο αναγκαστικά ρίχνει το βάρος της τουριστικής εισδοχής στο αεροπλάνο. Τα αραιά δρομολόγια και οι τιμές που έχουν ανέβει μετά και την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας δεν βοηθούν. Παράλληλα, και οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι αραιές, ενώ προβληματική είναι και η σύνδεση των νησιών μεταξύ τους.

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Φέρουσα Ικανότητα των νησιών
Τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου όμως έχουν να αντιμετωπίσουν και μια ακόμη πρόκληση, αυτή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Η περίπτωση του επιχειρηματία Χρ. Ρόκα που προσπαθεί εδώ και χρόνια να εγκαταστήσει ανεμογεννήτριες είναι χαρακτηριστική. Αφού δεν κατάφερε να τις εγκαταστήσει στη Χίο, τώρα προσπαθεί στη Λέσβο. Το σχέδιο προβλέπει ανεμογεννήτριες που θα παράγουν 700 MW ηλεκτρισμού, την στιγμή που οι ανάγκες του νησιού φτάνουν μέχρι τα 300 MW. Ο στόχος είναι προφανής, εξαγωγή ενέργειας προς την υπόλοιπη Ελλάδα. Παρά τις δυνατότητες για ενεργειακή αυτονομία, οι ανεμογεννήτριες κρύβουν κι έναν κίνδυνο. Οι κάτοικοι των νησιών ζητούν ο αριθμός των ανεμογεννητριών που θα εγκατασταθούν να συμβαδίζουν με τη φέρουσα ικανότητα των νησιών, αφού ενδεχόμενη εγκατάσταση υπερβολικά πολλών ανεμογεννητριών θα έχει επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Οι σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές είναι ένα ακόμη πρόβλημα που απασχολεί τους κατοίκους των νησιών του Βόρειου Αιγαίου. Οι ελλείψεις είναι περισσότερο εμφανείς στον ιατροφαρμακευτικό τομέα με πιο χαρακτηριστική περίπτωση το νοσοκομείο της Ικαρίας. Άλλα σοβαρά προβλήματα είναι η ακρίβεια που γίνεται πιο αισθητή τώρα με την κρίση, ενώ κινδύνους για το φυσικό περιβάλλον εγκυμονεί η ουσιαστική έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού.
Στροφή προς την Ανατολή;
Ταυτόχρονα, η απόσταση από το κέντρο ίσως να μπορεί να αντιμετωπιστεί με μια στροφή προς την Ανατολή. Η περιφερειακή κίνηση «Με τους Πολίτες Κόντρα στον Καιρό» ζητά να αυξηθούν οι επαφές με τα μικρασιατικά παράλια της Τουρκίας, επαφές που μπορούν να είναι ιδιαιτέρως αποδοτικές στον εμπορικό τομέα, αλλά και στον τουρισμό. Άλλωστε, οι πόλεις των νησιών του Βορείου Αιγαίου είναι στραμμένες προς τα μικρασιατικά παράλια, τα οποία για αιώνες ήταν ο ζωτικός τους χώρος, όπως μας επισημαίνει κι ο επικεφαλής της κίνησης, Β. Τεντόμας.

Το πολιτικό σκηνικό στο Βόρειο Αιγαίο
Η περιφερειακή κίνηση «Με τους Πολίτες Κόντρα στον Καιρό» έχει ως επικεφαλής κι υποψήφιο περιφερειάρχη τον Β. Τεντόμα. Υποψήφιοι αντιπεριφερειάρχες του συνδυασμού είναι η Β. Ανδρεαδέλλη στη Λέσβο, ο Αλ. Γαϊτάνος στη Χίο κι ο δήμαρχος Μαραθόκαμπου Γ. Κουτσοδόντης στη Σάμο.
Οι άλλοι υποψήφιοι είναι ο νομάρχης Λέσβου Π. Βογιατζής με τη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας, ο δήμαρχος Μυτιλήνης Ν. Γιακαλής με τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ, ο πρώην βουλευτής κι ευρωβουλευτής Στρ. Κόρακας με τη στήριξη του ΚΚΕ, ο Ηλ. Γιαννίρης με την στήριξη των Οικολόγων-Πράσινων κι ο Τ. Τσιρεπλής με την στήριξη της ΑΝΤΑΡΣΥΑ.
Ο Π. Βογιατζής φαίνεται να έχει ρεύμα στην αμφίρροπη αυτή περιφέρεια, αλλά έχει δεχτεί πλήγμα από το σκάνδαλο με την αντινομάρχη Λέσβου Μ. Τσουβελακάκη-Τσιφτσή. Η αντινομάρχης χαρακτήρισε τέσσερεις χωματόδρομους κύριες δημοτικές οδούς με αποτέλεσμα τα οικόπεδα της περιοχής να γίνονται άρτια κι οικοδομήσιμα. Ένα από αυτά ανήκε στον σύζυγό της που το αγόρασε λίγο πριν την σχετική απόφαση της Μ. Τσουβελακάκη-Τσιφτσή που δικάζεται για παράβαση καθήκοντος.


Βασίλης Τεντόμας, επικεφαλής της περιφερειακής κίνησης "Με τους Πολίτες Κόντρα στον Καιρό":
"Μεταφορά πόρων από το κέντρο στην περιφέρεια και τα νησιά"
«Στις σημερινές συνθήκες στρεβλής, ανορθολογικής και χωρίς σχέδιο ανάπτυξης, καθίσταται επιτακτικά αναγκαίο ένα σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών της κρίσης, που θα παίρνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των νησιωτικών κοινωνιών και θα θέτει τις βάσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών μας» επισημαίνει ο Β. Τεντόμας επικεφαλής της περιφερειακής κίνησης «Με τους Πολίτες Κόντρα στον Καιρό» σ’ επικοινωνία του με την «Αυγή». «Βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου είναι η μεταφορά πόρων από το κέντρο στην περιφέρεια και ειδικότερα στα νησιά, καθώς κι ένα άμεσο πρόγραμμα δημιουργίας απασχόλησης» προσθέτει ο Β. Τεντόμας.
Ο επικεφαλής της κίνησης «Με τους Πολίτες Κόντρα στον Καιρό» τονίζει ακόμα σχετικά με τις ακτοπλοϊκές κι αεροπορικές συγκοινωνίες των νησιών ότι «για μας αποτελούν κοινωνικό αγαθό και προϋπόθεση της όποιας ανάπτυξης του νησιωτικού χώρου, αποτελούν κομβικό στοιχείο για την άρση της απομόνωσης τους και τη σύγκλιση τους με την ηπειρωτική Ελλάδα». Παράλληλα, κάνει μια σειρά από προτάσεις για ισχυρή ακτοπλοΐα με ταχτικές, προγραμματισμένες, γρήγορες κι ασφαλείς συνδέσεις, δημόσιου χαρακτήρα εθνικό αερομεταφορέα, βελτίωση των αεροπορικών υπηρεσιών για τα νησιά, ενθάρρυνση κι ενίσχυση της χρησιμοποίησης κι άλλων μέσων μεταφοράς, όπως τα υδροπλάνα ή τα ελικόπτερα, ενώ ζητά την καθιέρωση της αρχής του «μεταφορικού ισοδύναμου» ώστε να αντιμετωπιστεί άμεσα η ακρίβεια των εισιτηρίων.
Ελλείψεις σε Εκπαίδευση κι Υγεία
Για τις ελλείψεις στην εκπαίδευση ο Β. Τεντόμας είναι δηκτικός. «Στη πρώτη μεταμνημονιακή σχολική χρονιά τα προβλήματα θα μεγαλώσουν, καθώς όλοι οι λαλίστατοι στο παρελθόν παράγοντες επικαλούμενοι το Μνημόνιο και τη μετά "Καλλικράτη" εποχή σηκώνουν τα χέρια ψηλά» σημειώνει επισημαίνοντας την υποχρηματοδότηση κι υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου, τους μειωμένους διορισμούς εκπαιδευτικών, τη διακοπή των προγραμμάτων της ενισχυτικής και πρόσθετης διδακτικής στήριξης και τις μειωμένες δαπάνες σχετικά με τις μεταφορές των μαθητών. Στον τομέα της Υγείας ο υποψήφιος περιφερειάρχης υπογραμμίζει τα προβλήματα με τις αεροδιακομιδές «ιδιαίτερα μετά τις μονοπωλιακές καταστάσεις που δημιουργήθηκαν στις αερομεταφορές με τη συγχώνευση Olympic-Aegean.
"Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας να υπόκεινται στην αρχή της Φέρουσας Ικανότητας"
Στο κρίσιμο ζήτημα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ο Β. Τεντόμας τονίζει ότι «οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του ενεργειακού των νησιών μας, αρκεί όλοι οι σχεδιασμοί και οι δραστηριότητές προς τη κατεύθυνση αυτή να εκπορεύονται και να υπόκεινται στην αρχή της λεγόμενης Φέρουσας Ικανότητας». «Τα νησιά έχουν συγκεκριμένα όρια κι απαραβίαστη φέρουσα ικανότητα η οποία πρέπει να προσδιορίζεται αντικειμενικά με βασικά κριτήρια την αντοχή των οικοσυστημάτων τους» εξηγεί κι επισημαίνει ότι «δυστυχώς τα επιχειρηματικά συμφέροντα στον τομέα της ενέργειας παραγνωρίζουν την παραπάνω αρχή και θέλουν να μεταβάλουν τα νησιά μας σε απέραντα αιολικά πάρκα, αδιαφορώντας για τις όποιες συνέπειες στο περιβάλλον και τη ζωή των κατοίκων».


Χρήστος Σταυρινάδης υποψήφιος δήμαρχος Ικαρίας, επικεφαλής της "Πανικαριακής Ενότητας Αλλαγής":
"Δεν κάνουμε πόλεμο στο ΚΚΕ, κάνουμε πόλεμο στα προβλήματα"
«Δεν κάνουμε πόλεμο στο ΚΚΕ, κάνουμε πόλεμο στα προβλήματα που μένουν άλυτα για χρόνια» υποστηρίζει ο Χρ. Σταυρινάδης, υποψήφιος δήμαρχος Ικαρίας ως επικεφαλής της «Πανικαριακής Ενότητας Αλλαγής». Η παράταξη στηρίζεται από τον ΣΥΝ και τη Δημοκρατική Αριστερά, ενώ δηλώσεις στήριξης έχουν εκδώσει κι οι τοπικές οργανώσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας. Απέναντι στον Χρ. Σταυρινάδη κατεβαίνει ο δήμαρχος Εύδηλου Στ. Σταμούλος με τη στήριξη του ΚΚΕ κι ο Ηλ. Γαγλίας που στηρίζεται από κινήσεις πολιτών και τους Οικολόγους-Πράσινους.
Το ΚΚΕ ελέγχει και τους τρεις δήμους του νησιού κι αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό «κάθε τι που δεν είναι απόλυτα ελεγχόμενο από αυτό» τονίζει ο Χρ. Σταυρινάδης κι επισημαίνει ακόμα ότι «ή είσαι μαζί τους ή εξοβελίζεσαι» αναφέροντας τα δημόσια έργα που δίνονται μόνο στους «ημέτερους». «Αυτό δεν είναι προοδευτικό, δεν είναι αριστερό», σημειώνει χαρακτηριστικά. Σε περίπτωση νίκης της «Πανικαριακής Ενότητας Αλλαγής» ο Χρ. Σταυρινάδης υπόσχεται ότι όλοι θα κρίνονται με το ίδιο κριτήριο. Για τα μεγάλα έργα θα γίνεται δημόσιος διαγωνισμός και τα μικρά θα δίνονται εναλλάξ σε όλους.
Σοβαρή έλλειψη υποδομών
Η κυριαρχία του ΚΚΕ στην Ικαρία έχει δημιουργήσει προβλήματα και στην απορροφητικότητα των κοινοτικών κονδυλίων που είναι ελάχιστη, σύμφωνα με τον Χρ. Σταυρινάδη. Τα λιμάνια του Εύδηλου και του Αγ. Κήρυκου παραμένουν ημιτελή, οι περισσότεροι δρόμοι είναι χωματόδρομοι, δεν έχουν γίνει οι απαιτούμενες διανοίξεις δρόμων και δεν υπάρχει βιολογικός καθαρισμός σε αρκετά τουριστικά κέντρα και παράκτιους οικισμούς, καθώς και στην πρωτεύουσα του νησιού, τον Αγ. Κήρυκο.
Παράλληλα, οι αραιές ακτοπλοϊκές κι αεροπορικές συγκοινωνίες «στραγγαλίζουν τον τουρισμό», όπως επισημαίνει ο Χρ. Σταυρινάδης. Η Ικαρία εξυπηρετείται μόνο από ένα καράβι, αν και κάποιους μήνες τον χρόνο τα δρομολόγια αυξάνονται. Το ίδιο ισχύει και για τα αεροπλάνα, ενώ είναι προβληματική η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα γύρω νησιά, ακόμα και με τη γειτονική Σάμο. Η «Πανικαρική Ενότητα Αλλαγής» επιδιώκει την επέκταση της αεροπορικής κάλυψης όλο τον χρόνο και περισσότερα δρομολόγια για τα πλοία που εξυπηρετούν την Ικαρία.


Γιώργος Πάλλης, υποψήφιος δήμαρχος Λέσβου, επικεφαλής της "Αλλαγής Πορείας":
"Ενεργή συμμετοχή όλων μας για να επαναφέρουμε την αυτο-διοίκηση στο νησί μας"
«Η αντίσταση και η δημιουργία ξεκινούν απ’ το χωριό και τη γειτονιά» υποστηρίζει ο Γ. Πάλλης, υποψήφιος δήμαρχος Λέσβου με τη δημοτική κίνηση «Αλλαγή Πορείας» και προσθέτει ότι «η ενεργή συμμετοχή όλων μας μέσα από ανοιχτές διαδικασίες είναι η επιλογή που στηρίζουμε και αποτελεί το μόνο τρόπο να επαναφέρουμε την αυτό-διοίκηση στο νησί μας». Η Λέσβος υφίσταται μια από τις σοβαρότερες επιπτώσεις που έχει ο «Καλλικράτης» στην αυτοδιοίκηση, αφού το δόγμα «ένα νησί, ένας δήμος» οδηγεί στη συνένωση των 13 δήμων της Λέσβου στον μεγαλύτερο σε έκταση δήμο της χώρας (1.630 τετραγωνικά χιλιόμετρα) κι ένα από τους μεγαλύτερους σε πληθυσμό.
«Για τη Λέσβο η επιλογή «ένα νησί-ένας δήμος», αποδεικνύει την προχειρότητα και την αδιαφορία των εμπνευστών του «Καλλικράτη» καταδικάζοντας τον τόπο μας στην απαξίωση» σημειώνει ο Γ. Πάλλης κι επισημαίνει ότι «το μέγεθος του δήμου είναι τεράστιο κι οι περιοχές που συνενώνονται έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, πράγμα που τον καθιστά ασύνδετο και δυσλειτουργικό».
"Προίκα του Καλλικράτη οι σημαντικά μειωμένες κρατικές επιχορηγήσεις"
Ο «Καλλικράτης» φέρνει και μειώσεις στις κρατικές επιχορηγήσεις προς τους δήμους. «Ο Δήμος Λέσβου ξεκινάει με προίκα του «Καλλικράτη» τις σημαντικά μειωμένες κρατικές επιχορηγήσεις. καθώς κι ένα χρέος που ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ» τονίζει ο Γ. Πάλλης. «Η επόμενη δημοτική αρχή υπό αυτές τις συνθήκες είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει στην οικονομική εξυγίανση του δήμου, όπως επιβάλλει το Μνημόνιο μέσω του «Καλλικράτη», μέσα από αυταρχικές επιλογές, όπως μείωση κοινωνικών παροχών και προσωπικού, αύξηση των δημοτικών τελών κι εκποίηση των υπηρεσιών της αυτοδιοίκησης» υποστηρίζει ακόμα ο επικεφαλής της «Αλλαγής Πορείας».
«Η «Αλλαγή Πορείας» είναι ένας πλουραλιστικός συνδυασμός με τη συμμετοχή Αριστερών, Οικολόγων, ανθρώπων που προέρχονται από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ κι εναντιώνονται στην κυβερνητική πολιτική, καθώς και ανέντακτων, αλλά ενεργών πολιτών» σημειώνει ο Γ. Πάλλης. «Η κίνησή μας θέτει ως βασικές προτεραιότητες τις διαρθρωτικές αλλαγές στην αυτοδιοίκηση προς όφελος των πολιτών και όχι των εκάστοτε ιδιωτικών συμφερόντων και την αυτό-οργάνωση των πολιτών και την αλληλεγγύη τους γύρω από τα τοπικά προβλήματα» επισημαίνει ακόμα. Την "Αλλαγή Πορείας" υποστηρίζουν ο ΣΥΡΙΖΑ κι οι Οικολόγοι-Πράσινοι.
Διαγραφή των δανείων των παλιών δήμων
Ταυτόχρονα η δημοτική κίνηση ζητά την τήρηση του Συντάγματος, σε σχέση με τα έσοδα των δήμων «την οποία παραβιάζει το Μνημόνιο», τη διαγραφή των δανείων των παλαιών δήμων, τη δίκαιη αναπροσαρμογή των δημοτικών τελών, την άμεση στήριξη της τοπικής οικονομίας μέσα από «άμεσα υλοποιήσιμα προγράμματα μικρής κλίμακας, χαμηλού κόστους και ζωτικής σημασίας για τους κατοίκους του νησιού», καθώς και τη διαφύλαξη του φυσικού πλούτου και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Λέσβου.
Υποψήφιοι στον ενιαίο Δήμο Λέσβου είναι επίσης ο αντιδήμαρχος Μυτιλήνης Π. Πατερέλλης με τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ, ο πρώην δήμαρχος Μυτιλήνης Αρ. Χατζηκομνηνός με την στήριξη της Νέας Δημοκρατίας, ο πρώην βουλευτής και νομάρχης Λέσβου Δ. Βουνάτσος ως αντάρτης από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ κι ο Β. Παλαιολόγος με την στήριξη του ΚΚΕ.
Πηγή : Η Αυγή Online

Δεν υπάρχουν σχόλια: